ZMIANY W PRZEPISACH PODATKOWYCH – styczeń 2025 r.
- e-Doręczenia i ich okres przejściowy
Od 1 stycznia 2025 r. wystartowały e-Doręczenia. Stanowią one rozwiązanie, którego wdrożenie ma doprowadzić do transformacji korespondencji nadawanej przez podmioty publiczne. Dzięki nim korespondencję papierową zastąpić ma elektroniczna. Przy tym ostateczne e-Doręczenia są wdrażane z okresem przejściowym trwającym do końca 2025 r.
Od 1 stycznia 2025 r. obowiązek korzystania z e-Doręczeń został nałożony na większość podmiotów publicznych oraz określone podmioty niepubliczne, tj. na przedsiębiorców z KRS i CEIDG oraz przedstawicieli określonych zawodów zaufania publicznego. Kwestie te reguluje ustawa o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1045 ze zm.), zwana dalej ustawą. W świetle tej ustawy istotny jest podział na podmioty publiczne i podmioty niepubliczne, gdyż ustawa odrębnie reguluje ich obowiązki. Definicja podmiotu publicznego zawarta jest w art. 2 pkt 6 ustawy. Natomiast zgodnie z jej art. 2 pkt 5 podmiot niepubliczny to osoba fizyczna i podmiot inny niż podmiot, o którym mowa w art. 2 pkt 6 ustawy.
Różne obowiązki
W przypadku podmiotów niepublicznych tylko część z nich wskazana wcześniej jest/będzie objęta obowiązkami związanymi z e-Doręczeniami. Jeśli chodzi o przedsiębiorców z CEIDG czy z KRS, to ich obowiązki dotyczące e-Doręczeń polegają na konieczności posiadania adresu do e-Doręczeń wpisanego do bazy adresów elektronicznych (BAE) oraz na odbieraniu korespondencji wysyłanej do nich przez podmioty publiczne tym kanałem komunikacji.
Natomiast obowiązki podmiotów publicznych polegają na wysyłaniu korespondencji poprzez e-Doręczenia. Oczywiście podmioty publiczne także powinny uzyskać adres do e-Doręczeń wpisany do BAE. Ich adres do e-Doręczeń musi być powiązany z publiczną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego (PURDE). PURDE świadczy operator wyznaczony (obecnie jest nim Poczta Polska S.A.). Dla porównania podmioty niepubliczne mogą, ale nie muszą, korzystać z PURDE. Zamiast PURDE mogą zdecydować się na kwalifikowaną usługę rejestrowanego doręczenia elektronicznego, świadczoną przez podmioty komercyjne (por. art. 23-24 ustawy). Więcej na ten temat pisaliśmy w GP nr 2 z 2025 r., na str. 14.
PURDE i PUH
W świetle art. 4 ust. 1 ustawy podmiot publiczny zobowiązany jest doręczać korespondencję wymagającą uzyskania potwierdzenia jej nadania lub odbioru z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego (PURDE) na adres do e-Doręczeń wpisany do BAE. Jeśli podmiot publiczny nie może przekazać e-Doręczenia przy wykorzystaniu tej usługi, bo np. osoba fizyczna nie ma adresu do e-Doręczeń, to musi nadać korespondencję z wykorzystaniem publicznej usługi hybrydowej (PUH). W jej ramach urząd będzie przygotowywał e-korespondencję, która trafi na pocztę i tam będzie przekształcana w sposób zautomatyzowany w przesyłkę listową w celu doręczenia korespondencji do adresata.
W świetle obecnego brzmienia art. 155 ustawy, co do zasady, podmioty publiczne obowiązane są stosować przepisy ustawy w zakresie doręczania korespondencji z wykorzystaniem PURDE lub PUH od dnia 1 stycznia 2025 r. (por. art. 155 ust. 1-5 oraz ust. 9 ustawy). Wyjątki od tych reguł dotyczą trzech grup podmiotów publicznych, i tak:
- jednostki samorządu terytorialnego i ich związki oraz związki metropolitalne, samorządowe instytucje kultury, samorządowe osoby prawne oraz samorządowe zakłady budżetowe są obowiązane stosować przepisy ustawy w zakresie doręczania korespondencji z wykorzystaniem PURDE od dnia 1 stycznia 2025 r., a w zakresie doręczania korespondencji z wykorzystaniem PUH od dnia 1 października 2029 r. (art. 155 ust. 6 ustawy),
- m.in. ABW, CBA czy resort obrony narodowej są obowiązane stosować przepisy ustawy w zakresie doręczania korespondencji z wykorzystaniem PURDE lub PUH od dnia 31 grudnia 2026 r. (art. 155 ust. 5a ustawy),
- sądy i trybunały, komornicy, prokuratura, organy ścigania i Służba Więzienna są obowiązane stosować przepisy ustawy w zakresie doręczania korespondencji z wykorzystaniem PURDE lub PUH od dnia 1 października 2029 r. (art. 155 ust. 7 ustawy).
Okres przejściowy
Wdrożenie e-Doręczeń z dniem 1 stycznia 2025 r. skutkuje znacznymi zmianami organizacyjnymi w podmiotach publicznych związanymi z nadawaniem korespondencji poprzez e-Doręczenia, obiegiem dokumentów i ich archiwizacją (zob. m.in. art. 39 § 1 K.p.a. – Dz. U. z 2024 r. poz. 572 i art. 144 § 1a Ordynacji podatkowej – Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm. oraz art. 158 ustawy). W związku z tym ustawodawca wprowadził okres przejściowy dla e-Doręczeń. Na podstawie art. 147 ust. 2-3 ustawy (w brzmieniu od 1 stycznia 2025 r.) do dnia 31 grudnia 2025 r. równoważne w skutkach prawnych z doręczeniem przy wykorzystaniu PURDE stanowi:
- doręczenie korespondencji nadanej przez osobę fizyczną lub podmiot niebędący podmiotem publicznym (użytkowników konta w ePUAP) do podmiotu publicznego poprzez ePUAP,
- doręczenie korespondencji nadanej przez podmiot publiczny do osoby fizycznej lub podmiotu niebędącego podmiotem publicznym (użytkowników konta w ePUAP), nieposiadających adresu do e-Doręczeń, jeżeli:
- korespondencja ta stanowi odpowiedź na podanie albo wniosek złożone w ramach usługi udostępnionej w ePUAP albo
- ta osoba fizyczna lub ten podmiot wystąpiły do organu administracji publicznej o doręczenie korespondencji na konto w ePUAP.
Stosownie zaś do nowego art. 147 ust. 5 ustawy do dnia 31 grudnia 2025 r. podmiot publiczny nie musi doręczać korespondencji przez e-Doręczenia (PURDE lub PUH) w przypadku, gdy korespondencja nie może być doręczona na adres do e-Doręczeń albo z wykorzystaniem PUH ze względu na przesłanki organizacyjne. Istnienie tych przesłanek ocenia nadawca (np. urząd).
Poza tym już wcześniej ustawodawca uznał, że doręczenie korespondencji między podmiotami publicznymi posiadającymi skrzynkę podawczą w ePUAP jest równoważne w skutkach prawnych z doręczeniem przy wykorzystaniu PURDE do dnia 30 września 2029 r. (art. 147 ust. 1 ustawy).
- Najważniejsze zmiany w podatkach w 2025 r.
Rok 2025 to ważne zmiany w podatkach. W niniejszym artykule przedstawiamy Państwu najważniejsze regulacje dotyczące przedsiębiorców.
- Kasowy PIT
Bardzo ważną zmianą, która weszła w życie w styczniu 2025 roku, jest kasowy PIT.
Ważne
Kasowy PIT to możliwość płacenia podatku dochodowego przez przedsiębiorców dopiero w momencie otrzymania zapłaty od kontrahenta, a nie jak obecnie – w chwili wydania towaru lub wykonania usługi, nie później, niż w dniu wystawienia faktury.
Podatnicy, którzy zdecydują się skorzystać z tej możliwości, nie będą musieli płacić podatku w momencie wykonania usługi, dostawy towaru bądź wystawienia faktury.
Obowiązek podatkowy na zasadach kasowego PIT powstaje, dopiero gdy klient zapłaci za fakturę. Taka sama zasada obowiązuje przy zaliczaniu w koszty uzyskania przychodów faktur zakupowych od kontrahentów, czyli będą podlegać zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów dopiero w momencie zapłaty za zakupiony towar lub usługę.
Z metody kasowego rozliczenia PIT mogą skorzystać przedsiębiorcy prowadzący samodzielnie jednoosobową działalność gospodarczą:
- opodatkowaną według skali podatkowej, podatkiem liniowym, na zasadach IP BOX, ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych,
- jeżeli przychody z działalności w roku poprzedzającym rok podatkowy nie przekroczyły kwoty 1 000 000 zł,
- jeżeli nie prowadzą ksiąg rachunkowych,
- jeśli złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenia o wyborze metody kasowej.
Ważne
Pamiętaj! Wybór kasowego PIT jest dobrowolny. To przedsiębiorca zdecyduje, czy ta metoda rozliczenia podatkowego jest dla niego korzystna.
- Składka zdrowotna
W 2025 roku weszła w życie pierwsza część zmian w opłacaniu składki zdrowotnej przez przedsiębiorców.
Są to:
- wyłączenie z podstawy oskładkowania przychodów i kosztów związanych ze sprzedażą środków trwałych. Jest to rozwiązanie dobrowolne, przedsiębiorcy sami mogą zdecydować, czy uwzględnienie przychodów ze sprzedaży środka trwałego, a tym samym i kosztów związanych z jego nabyciem w części niezaliczonej do kosztów uzyskania przychodów (niezamortyzowanej), w podstawie obliczenia składki zdrowotnej jest dla nich bardziej korzystne. W przypadku gdy tak postanowią, to wówczas sami będą mogli je uwzględnić. Jeżeli nie, nie będą musieli ujmować w podstawie oskładkowania przychodów ze sprzedaży środka trwałego;
- obniżenie minimalnej podstawy wyliczenia składki zdrowotnej. Przedsiębiorcy opodatkowani na zasadach ogólnych albo podatkiem liniowym płacą składkę zdrowotną w wysokości 9% lub 4,9% dochodu, z zastrzeżeniem, że ich składka nie może być niższa niż 9% minimalnego wynagrodzenia za pracę. Od 2025 roku minimalna składka zdrowotna dla przedsiębiorców opodatkowanych na zasadach ogólnych, podatkiem liniowym oraz kartą podatkową wynosi 9% od 75% minimalnego wynagrodzenia.
Oznacza to obniżkę najniższej składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców o 25%.
Ważne
Minimalna składka zdrowotna wynosi po zmianach 314,96 zł miesięcznie. Przedsiębiorcy z najmniejszymi dochodami oraz ci, którzy ponoszą straty, zyskają miesięcznie 104,98 zł.
- Podatek od nieruchomości
Dnia 1.1.2025 roku weszły w życie ważne dla przedsiębiorców zmiany w podatku od nieruchomości.
Ich istotą jest zdefiniowanie w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych takich pojęć, jak budynek, budowla, obiekt budowlany, roboty budowlane, trwałe związanie obiektu z gruntem.
Do tej pory, aby rozstrzygnąć, kiedy mamy do czynienia z konkretnymi obiektami, trzeba było sprawdzić to w ustawie Prawo budowlane. Od 1.1.2025 roku wszystkie obiekty na potrzeby opodatkowania podatkiem od nieruchomości są zdefiniowane w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych.
W założeniu celem nowych definicji i pojęć nie jest rozszerzenie zakresu opodatkowania majątku przedsiębiorców. Mogą jednak zdarzyć się sytuacje, w których budynek, budowla, urządzenie budowlane albo urządzenie techniczne zostanie zakwalifikowane inaczej niż dotychczas, co może spowodować zmianę wysokości obciążenia podatkowego.
Kluczowe dla przedsiębiorców są nowe definicje budynku i budowli.
Ważne
Budynek – obiekt wzniesiony w wyniku robót budowlanych, wraz z instalacjami, które zapewniają możliwość jego użytkowania zgodnie z przeznaczeniem, trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych, który posiada fundamenty i dach, z wyłączeniem obiektu, w którym są lub mogą być gromadzone materiały sypkie, materiały występujące w kawałkach albo materiały w postaci ciekłej lub gazowej, którego podstawowym parametrem technicznym wyznaczającym jego przeznaczenie jest pojemność
Ważne
Budowla to:
- obiekt niebędący budynkiem, wymieniony w nowym załączniku nr 4 do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość jego użytkowania zgodnie z przeznaczeniem,
- elektrownia wiatrowa, elektrownia jądrowa i elektrownia fotowoltaiczna, biogazownia, biogazownia rolnicza, magazyn energii, kocioł, piec przemysłowy, kolej linowa, wyciąg narciarski oraz skocznia, w części niebędącej budynkiem – wyłącznie w zakresie ich części budowlanych,
- urządzenie budowlane – przyłącze oraz urządzenie instalacyjne, w tym służące do oczyszczania lub gromadzenia ścieków, oraz inne urządzenie techniczne, bezpośrednio związane z budynkiem lub obiektem, o którym mowa w podpunkcie a, niezbędne do ich użytkowania zgodnie z przeznaczeniem,
- urządzenie techniczne inne niż wymienione w podpunktach a–c – wyłącznie w zakresie jego części budowlanych,
- fundamenty pod maszyny oraz pod urządzenia techniczne jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową
– wzniesione w wyniku robót budowlanych, także w przypadku, gdy są częścią obiektu niewymienionego w ustawie.
Sprawdź załącznik nr 4 do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, w którym znajdziesz wykaz obiektów uznawanych za budowle na potrzeby opodatkowania podatkiem od nieruchomości.
Stawka podatku od budowli wynosi 2% jej wartości.
Jeżeli prowadzisz działalność gospodarczą w formie spółki posiadającej osobowość prawną (na przykład spółki z o.o. lub spółki akcyjnej), jednostki organizacyjnej albo spółki niemającej osobowości prawnej, do 31.1.2025 roku masz obowiązek złożyć deklarację na podatek od nieruchomości na rok 2025, uwzględniając:
- zmiany wynikające z nowych definicji budynku oraz budowli,
- zmiany obowiązujące od 1.1.2025 roku, na przykład zmiany stawek podatku od nieruchomości określonych przez radę gminy lub miasta.
Wyjątkowo, ze względu na wagę zmian w przepisach, masz prawo złożyć deklarację na podatek od nieruchomości na rok 2025 do 31.3.2025 roku.
Aby z tego prawa skorzystać musisz, do 31.1.2025 roku, złożyć do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta zawiadomienie o korzystaniu z dłuższego terminu na złożenie deklaracji.
Jednocześnie musisz obliczyć i wpłacić raty podatku w styczniu, lutym i marcu 2025 roku na podstawie wysokości podatku za rok 2024.
Od kwietnia będziesz płacić podatki zgodnie z deklaracją DN-1. Jeżeli wpłaty za styczeń – marzec okażą się za niskie, będziesz musiał wyrównać różnice, zgodnie z wysokością podatku na rok 2025, w terminie złożenia deklaracji na ten rok, czyli do 31.3.2025 roku.
- JPK CIT
Od 1.1.2025 roku najwięksi podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych o przychodach przekraczających 50 mln euro są zobowiązani do prowadzenia ksiąg rachunkowych wyłącznie w formie elektronicznej oraz przesyłania ich bez wezwania do urzędu skarbowego po zakończeniu roku podatkowego (JPK-CIT), w terminie złożenia zeznania podatkowego CIT-8 (w praktyce do 31.3.2026 roku za rok 2025).
Podatnicy objęci nowymi obowiązkami muszą uzupełnić księgi rachunkowe o nowe dane, których wymagają urzędy podatkowe w ramach struktury logicznej JPK _KR_PD (podatek dochodowy) oraz JPK_ST (środki trwałe) – JPK CIT.
Prawidłowe gromadzenie danych i przekazywanie ich do urzędów podatkowych wymagają aktualizacji, a niekiedy istotnego przebudowania systemów księgowych.
Dnia 1.1.2026 roku obowiązek ten obejmie także pozostałych podatników CIT, którzy są zobowiązani przesyłać ewidencję JPK_VAT.
Dnia 1.1.2027 roku wszystkich pozostałych podatników CIT.
- Zwolnienie z VAT dla małych firm działających w UE
Dnia 1.1.2025 roku zaczęły obowiązywać przepisy, które pozwalają małym przedsiębiorcom korzystać ze zwolnienia z VAT w różnych państwach Unii Europejskiej.
Firmy, które mają siedzibę w innym państwie członkowskim UE, mogą uzyskać zwolnienie z VAT w Polsce. Natomiast polskie firmy, które prowadzą działalność w innych krajach członkowskich UE, mogą skorzystać ze zwolnienia na warunkach przewidzianych w tych krajach.
Żeby korzystać ze zwolnienia w różnych państwach członkowskich UE, firmy muszą spełnić określone warunki:
- zarejestrować się do zwolnienia w państwie siedziby firmy,
- ich roczny obrót we wszystkich krajach członkowskich UE nie przekroczy w poprzednim ani w bieżącym roku podatkowym 100 tys. euro,
- ich sprzedaż w danym kraju nie przekroczy limitu zwolnienia podmiotowego z VAT, który obowiązuje w tym kraju (w Polsce to 200 tys. zł).
Ważne
Firmy, które mają siedzibę w Polsce i chcą korzystać ze zwolnienia w innych krajach UE, powinny złożyć zgłoszenie rejestracyjne do Drugiego US Warszawa-Śródmieście oraz składać kwartalne raporty o obrotach w każdym państwie członkowskim UE, w którym prowadzą działalność – do właściwego dla nich urzędu skarbowego w Polsce.
- Limit prowadzenia ksiąg rachunkowych
Od 1.1.2025 roku wzrósł limit przychodów, po przekroczeniu którego przedsiębiorcy muszą prowadzić księgi rachunkowe.
Osoby fizyczne, wspólnicy spółek cywilnych, spółki jawne osób fizycznych i spółki partnerskie są zobowiązane prowadzić księgi rachunkowe, jeżeli osiągną przychody równe lub przekraczające 2,5 mln euro.
Do końca 2024 roku limit ten wynosił 2 mln euro.
Nowe limity mają zastosowanie do roku obrotowego rozpoczynającego się po 31.12.2024 roku.
- Akcyza na wyroby tytoniowe
Od 1.3.2025 roku zaczną obowiązywać nowe – wyższe – stawki podatku akcyzowego na wyroby tytoniowe, wyroby nowatorskie oraz płyn do papierosów elektronicznych:
- stawka akcyzy na papierosy wzrośnie o 25% do 345 zł/1000 szt.,
- stawka akcyzy na tytoń do palenia wzrośnie o 38% do 260,14 zł/kg,
- stawka akcyzy na cygara i cygaretki wzrośnie o 25% do 655 zł/kg,
- stawka akcyzy na wyroby nowatorskie (podgrzewane wyroby tytoniowe) wzrośnie o 50% do 565,52 zł/kg,
- stawka akcyzy na płyn do papierosów elektronicznych wzrośnie o 75% do 0,96 zł/ml.
- 31 stycznia upływa termin na zgłoszenia do ulgi mały ZUS plus
Do 31 stycznia osoby prowadzące działalność gospodarczą na mniejszą skalę mogą zgłaszać się do ulgi mały ZUS plus. Pozwoli im to na opłacanie niższych składek na ubezpieczenia społeczne obliczanych od dochodu. Płatnicy, którzy korzystali z tej ulgi w 2024 r. i nadal spełniają jej warunki i zamierzają dalej z niej korzystać, nie muszą ponownie składać zgłoszenia.
Mały ZUS plus to ulga, dzięki której przedsiębiorcy płacą niższe składki na ubezpieczenia społeczne. Obliczają je uwzględniając dochód z tytułu działalności gospodarczej, który osiągnęli w poprzednim roku kalendarzowym. Warto pamiętać, że ta ulga nie obejmuje składki zdrowotnej. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne w ramach małego ZUS plus można opłacać maksymalnie przez 36 miesięcy w ciągu ostatnich 60 miesięcy prowadzenia firmy.
W ubiegłym roku. z ulgi tej korzystało 194,4 tys. osób. Dla porównania – na koniec 2023 r. było to 192,7 tys. osób.
Kto może skorzystać z ulgi, a kto nie
Z małego ZUS plus mogą korzystać przedsiębiorcy, których przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w poprzednim roku kalendarzowym nie przekroczył 120 tys. zł. Ci, którzy prowadzą działalność krócej niż rok, zmniejszają ten limit proporcjonalnie do czasu, w którym prowadzili firmę. Warunkiem skorzystania z ulgi jest też prowadzenie działalności gospodarczej w poprzednim roku przez co najmniej 60 dni. Oznacza to, że Mały ZUS plus nie przysługuje osobom, które dopiero rozpoczynają prowadzenie własnego biznesu. Nowi przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulgi na start oraz z preferencyjnych składek, które oblicza się od co najmniej 30 procent minimalnego wynagrodzenia.
Z małego ZUS plus nie korzystają przedsiębiorcy, którzy w poprzednim roku rozliczali się na podstawie karty podatkowej z jednoczesnym zwolnieniem sprzedaży od podatku VAT. Z możliwości opłacania niższych składek nie skorzystają również osoby, które prowadzili wówczas inną pozarolniczą działalność, na przykład jako wspólnicy spółki jawnej. Z ulgi nie mogą skorzystać także osoby, które wykonują działalność na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy w zakresie, w jakim pracowały dla niego w bieżącym lub poprzednim roku kalendarzowym oraz osoby, które spełniają warunki do opłacania preferencyjnych składek.
Jak zgłosić się do Małego ZUS plus
Osoby prowadzące działalność gospodarczą, które w ubiegłym roku nie korzystały z małego ZUS plus, a chcą w bieżącym roku z niego skorzystać i spełniają wymagane warunki, podobnie jak osoby rozpoczynające lub wznawiające działalność w styczniu, powinny zgłosić się do ulgi najpóźniej do 31 stycznia. Aby to zrobić, należy wyrejestrować się z ubezpieczeń, posługując się dotychczasowym kodem tytułu ubezpieczenia, a następnie zgłosić się z kodem właściwym dla małego ZUS plus, który zaczyna się od 05 90 lub 05 92. Płatnicy, którzy korzystali z małego ZUS plus w 2024 roku i nadal spełniają warunki do ulgi i zamierzają z niej korzystać, nie muszą ponownie składać zgłoszenia.
Warto podkreślić, że każda osoba, która w styczniu korzysta z małego ZUS-u plus, ma obowiązek złożyć dokumenty rozliczeniowe do 20 lutego. Dokumenty te powinny zawierać m.in. informacje o rocznym przychodzie, rocznym dochodzie, formach opodatkowania związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz o podstawie wymiaru składek.
Ile wynosi mały ZUS plus
Mały ZUS plus to niższe składki na ubezpieczenia społeczne liczone z uwzględnieniem dochodu z działalności gospodarczej za ubiegły rok kalendarzowy. Podstawa wymiaru tych składek dla danego roku nie może być niższa niż 30 procent minimalnego wynagrodzenia ani wyższa niż 60 procent prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego. Oznacza to, że w 2025 r. podstawa wymiaru składek musi mieścić się w przedziale od 1399,80 zł do 5203,80 zł. Należy jednak pamiętać, że ulga nie obejmuje składki zdrowotnej, którą przedsiębiorca zobowiązany jest opłacać w pełnej wysokości.
- Dnia 31 stycznia upływa ważny termin dla płatników i raportujących operatorów platform
Do 31.1.2025 r. płatnicy są zobowiązani do złożenia formularzy PIT-11, PIT-R, PIT-8C oraz PIT-40A/11A za rok 2024. Z kolei raportujący operatorzy platform mają obowiązek przekazania Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) zbiorczej informacji o sprzedawcach podlegających raportowaniu za lata 2023 i 2024.
Obowiązki płatników przy składaniu formularzy podatkowych
Krajowa Administracja Skarbowa przypomina, aby płatnicy w przesyłanych formularzach do urzędów skarbowych wprowadzali prawidłowe dane, w tym numery identyfikacyjne podatników (NIP oraz PESEL). Ważne jest również uwzględnienie informacji o zwolnieniach podatkowych wynikających z oświadczeń podatników, takich jak ulga dla rodzin 4+. Dokumenty należy przesyłać drogą elektroniczną, korzystając z aktualnych wersji formularzy. Organizacje mogą zrealizować ten obowiązek za pośrednictwem konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US), bez konieczności dodatkowego podpisywania dokumentów.
Raportowanie operatorów platform do KAS
Zgodnie z ustawą o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami, raportujący operatorzy platform do 31.1.2025 r. mają obowiązek przekazać Szefowi KAS zbiorczą informację dotyczącą sprzedawców podlegających raportowaniu. Ze względu na opóźnioną implementację Dyrektywy DAC7 w Polsce, obowiązek raportowania w tym roku obejmuje zarówno rok 2023, jak i 2024.
- Zmiany w zakresie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących
Z dniem 1.1.2025 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z 17.12.2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. poz. 1902; dalej: KasRejR). Akt wykonawczy ma obejmować lata 2025–2027. Względem poprzednio obowiązującego stanu prawnego wprowadzono kilka istotnych zmian odnoszących się do zwolnień przedmiotowych oraz wyłączeń ze zwolnień określonych w KasRejR. Nowy akt wykonawczy powinien zwrócić szczególną uwagę między innymi operatorów automatów vendingowych.
Zmiany w załączniku do rozporządzenia – zwolnienia przedmiotowe
Z § 2 ust. 1 KasRejR wynika, że czynności wymienione w załączniku są zwolnione z obowiązku prowadzenia ewidencji. Mowa o przypadkach zastosowania zwolnienia przedmiotowego. Względem poprzednio obowiązującego rozporządzenia zwolnienie nie obejmuje już:
1) dostawy towarów przy użyciu urządzeń służących do automatycznej sprzedaży, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność i wydają towar;
2) świadczenia usług przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę lub czynność jednoznacznie wynikało, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła.
Zmianie uległa pozycja załącznika odnosząca się do usług świadczonych osobiście przez osoby niewidome posiadające orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności. Zwolnienie to obejmuje aktualnie podatników prowadzących samodzielnie działalność gospodarczą lub zatrudniających pracowników niewidomych posiadających orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności (a nie tylko jednego pracownika, tak jak w poprzednio obowiązującym akcie wykonawczym).
Natomiast wśród czynności niewymienionych w poprzednio obowiązującym rozporządzeniu, a uwzględnionych w akcie wykonawczym obowiązującym od 1.1.2025 r. można wskazać na:
1) usługi parkingu samochodów i innych pojazdów świadczone przez podatnika na rzecz jego pracowników;
2) dostawa towarów i świadczenie usług dokonywane przez podatników, którzy nie posiadają siedziby działalności gospodarczej w Polsce korzystających ze zwolnienia podmiotowego od VAT (tzw. unijne zwolnienie podmiotowe, procedura SME) na podstawie art. 113a VATU;
3) sprzedaż biletów w publicznym transporcie zbiorowym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w:
- bilonie lub banknotach, lub
- innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę lub czynność jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła
Nowe wyjątki od stosowania zwolnień
Zasadą ogólną jest, że w przypadkach określonych w § 2 i 3 KasRejR można stosować zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. Wyjątki zostały określone w § 4 KasRejR. Względem wcześniej obowiązującego stanu prawnego należy wskazać, że zwolnień nie stosuje się, między innymi, w przypadku dostaw węgla, brykietów i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu, przeznaczonych do celów opałowych czy też dostaw towarów przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej) i wydają towar.
Co istotne, wyłączenia odnoszącego się do automatów nie stosuje się, jeżeli dostawa ta jest dokonywana przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie i nie posiadają stałego zasilania elektrycznego, a towar jest wydawany mechanicznie bez użycia prądu. Oznacza to, że sprzedaż prowadzona za pomocą prostych samoobsługowych automatów bez zasilania elektrycznego nadal może korzystać ze zwolnienia.
Zwolnieniem z prowadzenia ewidencji sprzedaży będą objęte także stacje ładowania samochodów elektrycznych działające poprzez automatyczne dystrybutory.
Wśród usług objętych wyłączeniami znalazły się usługi takie jak usługi parkingu samochodów i innych pojazdów, bez względu na formę sprzedaży usługi oraz usługi świadczone przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej), w tym usługi przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji.
Vacatio legis, czyli czas na dostosowanie się do zmian
Co do zasady KasRejR wchodzi w życie z dniem 1.1.2025 r., jednakże prawodawca zdecydował się na wprowadzenie przepisów przejściowych.
I tak przykładowo podatnicy świadczący usługi parkingu samochodów i innych pojazdów bądź usługi przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji przy użyciu automatów vendingowych będą mieli obowiązek rejestrowania sprzedaży na kasie fiskalnej od 1.4.2026 r. Natomiast od 1.4.2027 r. obowiązek fiskalizacji nastąpi względem pozostałych dostaw towarów i świadczenia usług wykonywanych przy użyciu automatów vendingowych.
Podatnicy prowadzący sprzedaż przy użyciu automatów powinni zatem wykorzystać przyjęte vacatio legis do odpowiedniego dostosowania swoich urządzeń.
- Polska Klasyfikacja Działalności 2025 – zmiany dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r.
W Dzienniku Ustaw pod poz. 1936 opublikowano rozporządzenie Rady Ministrów z 18.12.2024 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) przygotowane przez Główny Urząd Statystyczny. Katalog kodów został zmodyfikowany i rozszerzony o nowe rodzaje działalności. Przedsiębiorcy prowadzący działalność przez 1.1.2025 r. mają 2 lata na dostosowanie się do nowej kwalifikacji PKD.
Czym są kody PKD
Polska Klasyfikacja Działalności to systematyka działalności gospodarczych stosowana w statystyce publicznej, ewidencji oraz rachunkowości. Przedsiębiorca rejestrując działalność podaje kody PKD, które opisują rodzaj prowadzonej działalności.
Potrzeba zmian
Konieczność wprowadzenia PKD 2025 wynika ze zmian wprowadzonych w klasyfikacji na poziomie Unii Europejskiej. Nowa klasyfikacja zastępuje dotychczasową, która obowiązywała od 2007 r. Wprowadzone zmiany dostosowują PKD do realiów rynkowych, technologicznych oraz społecznych. Klasyfikacja PKD 2025 obejmuje nowe rodzaje działalności, które pojawiły się w gospodarce w ostatnich latach oraz zapewnia zharmonizowanie statystyk gospodarczych w ramach Unii Europejskiej w takich dziedzinach, jak gospodarka cyfrowa, gospodarka cyrkulacyjna czy bio-gospodarka. Wprowadzona została również większa precyzja w opisie tradycyjnych branż, co ma ułatwić firmom dopasowanie swoich działalności do właściwych kodów. W trakcie prac nad nową klasyfikacją, Główny Urząd Statystyczny otrzymał propozycje od ponad 170 organizacji przedsiębiorców.
Co to oznacza dla przedsiębiorców
Nowa klasyfikacja PKD zaczęła obowiązywać z dniem 1.1.2025 r. we wszystkich rejestrach publicznych, w tym w Krajowym Rejestrze Sądowym oraz Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Przedsiębiorcy mają 2 lata na dostosowanie swoich kodów PKD do nowej klasyfikacji.
Przedsiębiorcy wpisani do CEIDG
Przedsiębiorcy składający po 1.1.2025 r. wniosek o rozpoczęcie działalności korzystają już z nowej klasyfikacji.
Przedsiębiorcy, którzy prowadzili działalność przed 1.1.2025 r. mają 2 lata na aktualizację kodów PKD. Przy każdej zmianie wpisu, system CEIDG będzie wymagał dostosowania kodów PKD do nowej klasyfikacji PKD 2025.
Jeśli przedsiębiorca nie zaktualizuje wpisu w ciągu 2 lat, kody PKD 2007 zostaną automatycznie przeklasyfikowane na PKD 2025 zgodnie z tzw. „kluczami przejścia (powiązań)” opracowanymi przez GUS, zawartymi w załączniku do rozporządzenia w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD).
- Elektroniczna dokumentacja księgowa dla przedsiębiorców płacących PIT obowiązkowa od 2026 r.
Podatnicy PIT, którzy przekazują JPK_VAT, będą zobowiązani do elektronicznego prowadzenia dokumentacji podatkowej od 2026 r. Księgi rachunkowe, podatkową księgę przychodów i rozchodów, a także ewidencję przychodów będzie trzeba prowadzić przy użyciu programów komputerowych. Ministerstwo Finansów opublikowało ostateczne struktury logiczne podatkowej księgi przychodów i rozchodów JPK_PKPiR, ewidencji przychodów JPK_EWP, a także środków trwałych JPK_ST.
Zgodnie z przepisami, przedsiębiorcy będą mieć obowiązek prowadzenia ksiąg i ewidencji podatkowych przy użyciu programów komputerowych. Obowiązek ten został wprowadzony równolegle w trzech aktach normatywnych, tj.:
- ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych,
- ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych,
- ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Jednocześnie przepisy ustawy z 29.10.2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2105 ze zm.) wskazują harmonogram wejścia w życie tego obowiązku, uzależniając terminy od przynależności podatnika do określonej grupy.
Obowiązek podatników rozłożony w czasie
Zgodnie z harmonogramem, z początkiem 2026 r. pierwsza grupa podatników PIT będzie zobligowana do prowadzenia ksiąg rachunkowych, podatkowej księgi przychodów i rozchodów lub ewidencji przy użyciu programów komputerowych. W tej grupie znajdą się przedsiębiorcy rozliczający się na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, pod warunkiem, że są oni zobowiązani przesyłać JPK_VAT.
Po raz pierwszy ta grupa będzie przesyłać księgi podatkowe prowadzone w ustrukturyzowanej formie w 2027 r. Obowiązek ten jest powiązany z terminem złożenia zeznania podatkowego. Omawiane obowiązki nie wpływają na zmianę dotychczasowego sposobu składania zeznań PIT.
W ostatnim etapie wdrażania przepisów ustawy, tj. z początkiem 2027 r. obowiązki te będą ciążyły także na pozostałych przedsiębiorcach podatku dochodowego od osób fizycznych rozliczających się na podstawie wskazanych wyżej ustaw. Ta grupa podmiotów, będzie przesyłać księgi podatkowe prowadzone w ustrukturyzowanej formie w 2028 r.
Struktury logiczne
W wyniku prowadzonych od kwietnia do maja br. konsultacji, Ministerstwo Finansów opracowało struktury logiczne:
- JPK_PKPiR – zawierające dane z podatkowej księgi przychodów i rozchodów,
- JPK_EWP – zawierające dane z ewidencji przychodów,
- JPK_ST – zawierające dane o środkach trwałych.
Punkt wyjścia do ich opracowania stanowiły obowiązujące struktury JPK_PKPiR / JPK_EWP na żądanie. Struktury te znane są już przedsiębiorcom od 2018 r. Podobnie jak w przypadku ksiąg rachunkowych struktura logiczna ewidencji/wykazu środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych będzie stanowiła strukturę odrębną.
Ostateczna wersja tych struktur znajduje się pod adresem https://www.gov.pl/web/kas/struktury-jpk-w-podatkach-dochodowych
Broszury i wyjaśnienia ekspertów
Ministerstwo Finansów uruchomiło e-mail: jpkPD.helpdesk@mf.gov.pl, poprzez który można zadawać pytania w przypadku zaistnienia wątpliwości związanych ze strukturami logicznymi JPK_PKPiR, JPK_EWP i JPK_ST. Ministerstwo Finansów przygotowuje również broszury informacyjne, które będą opisywać zawartość struktur logicznych oraz wyjaśniać treść poszczególnych elementów zawartych w strukturze logicznej.
- Zmiany w deklaracjach VAT dotyczących transakcji wewnątrzwspólnotowych w zakresie nowych środków transportu
Dnia 30.12.2024 r. na stronie RCL ukazał się projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wzorów deklaracji o podatku od towarów i usług dotyczących transakcji wewnątrzwspólnotowych w zakresie nowych środków transportu.
W uzasadnieniu do projektu wskazuje się, że rozporządzenie wydaje się w związku z koniecznością dokonania zmian we wzorach deklaracji VAT-10 i VAT-11.
Zgodnie z art. 3a § 2 pkt 1 EgzAdmU warunkiem stosowania egzekucji administracyjnej do należności wykazanych w deklaracjach jest zamieszczenie w deklaracji pouczenia, że stanowi ona podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego. W zakresie egzekucji podatku VAT zadeklarowanego przez grupę VAT, na podstawie art. 3b § 1 pkt 2 EgzAdmU, zobowiązanym z tytułu należności pieniężnej wynikającej z deklaracji lub zeznania złożonych przez grupę VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług jest również członek grupy VAT. Stosownie zaś do art. 3b § 2 pkt 1 EgzAdmU do należności pieniężnej, o której mowa w § 1, stosuje się egzekucję administracyjną, jeżeli w deklaracji lub zeznaniu, o których mowa w § 1, zostało zamieszczone pouczenie, że stanowią one podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego również na członka grupy VAT.
Przyjęte rozwiązania przewidują więc, że zobowiązanym z tytułu należności pieniężnej wynikającej z deklaracji lub zeznania złożonych przez grupę VAT jest również członek grupy VAT. Jednakże stosowanie egzekucji administracyjnej do należności pieniężnych dot. grupy VAT uzależnione zostało od zamieszczenia w deklaracji lub zeznaniu pouczenia, że stanowią one podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego odpowiednio również na członka grupy VAT. Jedynie bowiem deklaracje zawierające takie pouczenie będą mogły stanowić podstawę wystawienia tytułu wykonawczego, a wykazane w nich kwoty będą podlegały przymusowemu dochodzeniu od członka grupy VAT. W związku z powyższym, konieczne jest dostosowanie pouczenia zawartego we wzorze deklaracji VAT-10.
Dodatkowe zmiany uzasadnione są potrzebą aktualizacji publikatorów zarówno we wzorze deklaracji VAT-10, jak i VAT-11.
Nowe wzory deklaracji VAT-10(7) i VAT-11(7) zostały oparte na dotychczasowych wzorach VAT-10(6) i VAT-11(6) określonych na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z 22.4.2020 r. w sprawie wzorów deklaracji o podatku od towarów i usług dotyczących transakcji wewnątrzwspólnotowych w zakresie nowych środków transportu (Dz.U. poz. 803; dalej: rozporządzenie z 22.4.2020 r.).
Różnica między dotychczasowym a projektowanym rozporządzeniem ma zatem charakter głównie techniczny i polega na zmianie wzorów deklaracji VAT-10 i VAT-11.
Wejście w życie rozporządzenia zostało określone na dzień 1.4.2025 r.
Wraz z wejściem w życie nowego rozporządzenia utraci moc ww. rozporządzenie z 22.4.2020 r.
- Nowy wzór zgłoszenia VAT-R
Od 1.1.2025 r. obowiązuje nowy wzór zgłoszenia VAT-R. Potrzeba wprowadzenia zmian w zgłoszeniu VAT-R została podyktowana koniecznością jego dostosowania do zmian w ustawie o podatku od towarów i usług związanych z tzw. procedurą SME.
Nowy wzór zgłoszenia VAT-R(18) został ustalony w rozporządzeniu Ministra Finansów z 13.12.2024 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją w zakresie podatku od towarów i usług (Dz.U. poz. 1898). Rozporządzenie to weszło w życie z dniem 1.1.2025 r.
W uzasadnieniu do projektu rozporządzenia wskazano m.in., że potrzeba wprowadzenia zmian w zgłoszeniu VAT-R wynika z konieczności jego dostosowania do zmian w VATU wprowadzanych ustawą z 8.11.2024 r. ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1721; dalej: ustawa nowelizująca), która od 1.1.2025 r. wprowadziła przepisy w zakresie szczególnej procedury zwolnień dla małych przedsiębiorstw mających siedzibę działalności gospodarczej w państwach członkowskich innych niż to, w których VAT jest należny (tzw. procedura SME). Ustawa nowelizująca implementuje do polskiego porządku prawnego przepisy dyrektywy Rady (UE) 2020/285 z 18.2.2020 r. zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w odniesieniu do procedury szczególnej dla małych przedsiębiorstw oraz rozporządzenie (UE) nr 904/2010 w odniesieniu do współpracy administracyjnej i wymiany informacji do celów monitorowania i prawidłowego stosowania procedury szczególnej dla małych przedsiębiorstw (Dz.Urz. UE L 62 z 02.03.2020, str. 13).
Z obowiązującego od 1.1.2025 r. rozporządzenia wynika również, że dotychczasowy wzór zgłoszenia VAT-R(17) może być stosowany nie dłużej niż do 31.3.2025 r.
- Aplikacja mobilna e-Urząd Skarbowy dostępna na smartfonach
Resort finansów udostępnił aplikację mobilną e-Urząd Skarbowy (e-US). Dzięki temu każdy posiadacz smartfona może mieć łatwy, szybki i bezpieczny dostęp do usług e-Urzędu Skarbowego. Aplikacja e-Urząd Skarbowy będzie wdrażana w kilku etapach. Na początek użytkownicy będą mieć dostęp do wszystkich usług na koncie osoby fizycznej. W kolejnych wersjach zakres funkcjonalności aplikacji będzie rozszerzony m.in. o dostęp do konta organizacji i nowe planowane usługi.
Szybkie i łatwe składanie dokumentów i deklaracji podatkowych
Przy pomocy aplikacji użytkownicy mogą w dowolnym momencie sporządzić i wysłać dokumenty do wybranego organu podatkowego. W aplikacji dostępne są także kreatory, które ułatwiają przygotowanie pisma.
Aplikacja umożliwia złożenie deklaracji podatkowych PIT, CIT, VAT, PCC, SD, a także formularzy rejestracyjnych oraz dotyczących SME.
Użytkownik aplikacji może składać dokumenty i deklaracje bez konieczności posiadania podpisu elektronicznego. System automatycznie uzupełni dane identyfikacyjne podatnika w formularzach.
Wygodny i szybki odbiór dokumentów dzięki e-Korespondencji
Po wyrażeniu zgody na e-Korespondencję klienci mogą także odbierać dokumenty od organów podatkowych na swoim smartfonie. Informację o przychodzącej korespondencji otrzymają sms-em i/lub e-mailem.
W aplikacji można następnie wygodnie przeglądać i pobierać otrzymane dokumenty, w tym zaświadczenia.
Użytkownik znajdzie w aplikacji także informacje o złożonych deklaracjach podatkowych i pismach wysłanych do organów podatkowych. W przypadku dokumentów złożonych elektronicznie możliwe jest ich przeglądanie i pobieranie na smartfona.
Bezpieczeństwo danych
Podczas instalacji aplikacji e-Urząd Skarbowy na smartfonie wystarczy jednorazowe uwierzytelnienie jedną z metod dostępnych w usłudze login.gov.pl, np. profilem zaufanym. Kolejne logowania do aplikacji są możliwe przy użyciu danych biometrycznych lub kodu PIN.
Dane osobowe użytkownika nie są gromadzone na urządzeniu, dlatego są bezpieczne nawet w przypadku utraty telefonu. Użytkownik będzie automatycznie wylogowany z aplikacji w przypadku braku aktywności. W każdej chwili można też usunąć konto w aplikacji na smartfonie. Dostęp do konta w e-Urzędzie Skarbowym z aplikacji na konkretnym smartfonie można też łatwo usunąć z poziomu aplikacji webowej.
Wszystkie potrzebne informacje podatkowe w jednym miejscu
Aplikacja zapewnia aktualne informacje o rozliczeniach właściciela konta, zwrotach podatku, mandatach karnych i wygodne płatności online. Użytkownik może w aplikacji także zweryfikować informacje o udzielonych pełnomocnictwach i sprawdzić listę swoich aktów notarialnych.
Dla przedsiębiorców udostępniamy w aplikacji możliwość wygenerowania i pobrania na smartfon Raportu podatnika – kompleksowej informacji o sytuacji podatkowej dla osób prowadzących działalność gospodarczą.
Rozwój aplikacji e-Urząd Skarbowy
Już teraz w aplikacji e-Urząd Skarbowy udostępniamy usługi dla osób fizycznych.
Na kolejnych etapach dodawane będą nowe funkcjonalności, m.in. dostęp do konta organizacji. Planujemy również rozwój serwisu i aplikacji w zakresie modułu powiadomień dla użytkowników.
Pobierz aplikację e-Urząd Skarbowy
Aplikacja mobilna e-Urząd Skarbowy jest dostępna w trzech językach – polskim, angielskim i ukraińskim. Można ją pobrać bezpłatnie w sklepach Google Play i App Store. Działa na telefonach z systemem operacyjnym Android w wersji nie niższej niż 9.0 (zalecana najnowsza dostępna na rynku) oraz iOS w wersji nie niższej niż 13.