Woman in White Long Sleeved Shirt Holding a Pen Writing on a Paper

ZMIANY W PRZEPISACH PODATKOWYCH – czerwiec 2024 r.

  1. Z końcem czerwca 2024 r. mija ostateczny termin zatwierdzenia sprawozdań finansowych za 2023 r.

Roczne sprawozdania finansowe podlegają zatwierdzeniu przez organ zatwierdzający, nie później niż 6 miesięcy od dnia bilansowego. Zatem w przypadku jednostek, których rok obrotowy jest zgodny z rokiem kalendarzowym, ostateczny termin zatwierdzenia sprawozdań finansowych sporządzonych za 2023 r. upływa 30 czerwca 2024 r.

Wypełnienie tego obowiązku warunkuje m.in. możliwość skutecznego prawnie podziału wyniku finansowego za 2023 r. W przypadku jednostek zobowiązanych do poddania rocznego sprawozdania finansowego badaniu przez biegłego rewidenta – zatwierdzenie sprawozdania musi być poprzedzone takim badaniem wraz z wydaniem opinii bez zastrzeżeń lub z zastrzeżeniami. Niezależnie, czy sprawozdanie zostanie zatwierdzone, w ciągu 15 dni od dnia 30 czerwca 2024 r., należy je złożyć wraz ze stosownymi dokumentami do KRS.

  1. Wyższa kwota zmniejszająca podatek od 2025 r. – projekt ustawy zmieniającej

W Sejmie trwają prace nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (druk sejmowy nr 322), którego celem jest podwyższenie kwoty wolnej od podatku, która ma obowiązywać od przyszłego roku (tj. od 2025 r.). Wyższa kwota wolna od podatku będzie następstwem podniesienia kwoty zmniejszającej podatek.

Zgodnie z ww. projektem, wysokość kwoty zmniejszającej podatek (o której mowa w pierwszym przedziale skali podatkowej), ma wynosić 12% kwoty wynoszącej dwunastokrotność kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalanego w trybie przepisów art. 2 i art. 4 przepisów ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, ale nie mniejszej niż 7.200 zł.

W efekcie kwota wolna od podatku (w skali roku) nie będzie mogła być niższa niż 60.000 zł (obecnie kwota wolna od podatku wynosi 30.000 zł).

Jak czytamy w uzasadnieniu do projektu ww. ustawy:

„(…) Wprowadzenie zmian proponowanych w niniejszym projekcie spowoduje urealnienie kwoty wolnej. Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma na celu podniesienie kwoty wolnej od podatku dla wszystkich do wysokości równej dwunastokrotności minimalnego wynagrodzenia za pracę, ale nie mniejszej niż 60.000 zł. Celem niniejszej zmiany jest zmniejszenie wysokości klina podatkowego, podwyższenie płac netto większości obywateli oraz ustalenie bardziej sprawiedliwych obciążeń podatkowych poprzez wyrównanie kwoty wolnej dla wszystkich oraz oparcie systemu podatkowego na elementarnej zasadzie prawa podatkowego, tj. zasady zdolności płatniczej. (…)”

Ustawa zmieniająca ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2025 r.

  1. Zmiana płacy minimalnej i świadczeń pochodnych od 1 lipca 2024 r.

Pracownik zatrudniony na pełny etat w ramach stosunku pracy ma prawo do wynagrodzenia na poziomie co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę (ustalanego proporcjonalnie w przypadku zatrudnienia niepełnoetatowego). Obowiązek zapewnienia takiego wynagrodzenia wynika z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2020 r. poz. 2207 ze zm.). Ustawa ta gwarantuje również minimalną stawkę godzinową dla osób świadczących pracę na podstawie umowy zlecenia lub o świadczenie usług.

Zarówno wynagrodzenie minimalne, jak i minimalna stawka godzinowa, podlegają corocznemu ustaleniu w trybie określonym w ustawie o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. W 2024 r. wzrost wynagrodzenia minimalnego i minimalnej stawki godzinowej ma miejsce dwukrotnie, tj. od 1 stycznia i od 1 lipca (podobnie jak w 2023 r.). Wynika to z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 września 2023 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2024 r. (Dz. U. poz. 1893). Stanowi ono, że minimalne wynagrodzenie za pracę w 2024 r. wynosi:

  • od 1 stycznia – 4.242 zł,
  • od 1 lipca – 4.300 zł.

Minimalna stawka godzinowa dla osób zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia lub o świadczenie usług w 2024 r. wynosi natomiast:

  • od 1 stycznia – 27,70 zł,
  • od 1 lipca – 28,10 zł.

Dwukrotne podwyższenie wynagrodzenia minimalnego i minimalnej stawki godzinowej w 2024 r. jest związane z prognozowanym na rok następny wskaźnikiem cen. Zgodnie bowiem z art. 3 ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, jeżeli wskaźnik ten wynosi co najmniej 105%, ustala się dwa terminy zmiany wysokości minimalnego wynagrodzenia oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej: od 1 stycznia i od 1 lipca.

Podwyższenie wysokości wynagrodzenia minimalnego od 1 lipca 2024 r. oznacza ponowny wzrost niektórych świadczeń pracowniczych w drugim półroczu br. Chodzi tu o świadczenia, których wysokość powiązana jest z poziomem płacy minimalnej, takie jak:

  • dodatek za pracę w nocy, stanowiący 20% stawki godzinowej wynikającej z minimalnego wynagrodzenia za pracę,
  • odszkodowanie za naruszenie równego traktowania w zatrudnieniu i za mobbing, które odpowiada co najmniej wynagrodzeniu minimalnemu,
  • wynagrodzenie przestojowe, które nie może być niższe od minimalnego wynagrodzenia za pracę,
  • maksymalna wysokość odprawy przysługującej na mocy art. 8 ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz. U. z 2024 r. poz. 61), która nie może przekroczyć 15-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę (tj. 64.500 zł od 1 lipca br.).

Podwyższeniu od 1 lipca br. ulegną również kwoty wolne od potrąceń, stanowiące odpowiednią wartość procentową wynagrodzenia minimalnego po odliczeniach podatkowo-składkowych i wpłat do pracowniczego planu kapitałowego (wysokość kwot wolnych od potrąceń w II półroczu 2024 r. podawaliśmy w ww. dodatku).

Wzrost minimalnego wynagrodzenia za pracę i minimalnej stawki godzinowej może oznaczać konieczność wprowadzenia zmian w umowach o pracę i w umowach zlecenia lub o świadczenie usług, w sytuacji, gdy w umowach tych wynagrodzenie za pracę lub stawka godzinowa zostały określone na poziomie minimalnym wynikającym z ustawy, poprzez wskazanie konkretnej kwoty. Może również wystąpić konieczność przeliczenia podstawy niektórych świadczeń.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *